Van Suomussalmi naar Rovaniemi

3 augustus 2017 - Rovaniemi, Finland

Vandaag was een dag van uitersten, vanmorgen vertrokken, in de regen, vanaf de griezelige camping. Eveline is blij dat ze het overleeft heeft!

Als eerste op weg naar "de Silent People" dit was een project van een grote Finse kunstenaar, Reijo Kela. Hij heeft dit als eerste nabij Helsinki gemaakt. Nu dus 30 km vanaf Suomussalmi, is het een project van de schoolkinderen uit de buurt. Zij kleden, 2x per jaar, de poppen en verschonen het hooi. Op de weg hiernaar toe werden we verrast door de eerste vier rendieren die langs de kant van de weg stonden. Bij "de Silent People" namen wij bij de kiosk een kopje koffie waarna het meisje ons een pannenkoek adviseerde. Deze warme pannenkoek smaakte prima zeker omdat het fors regende.

Hierna de weg vervolgd richting Kuusamo en sloegen zo'n 30 km voor deze stad een kleine weg in richting Rovaniemi, de geboortestad van de kerstman. Deze kleine weg van 150 km ging door prachtige natuur waar we heel veel rendieren tegenkwamen. Bij Rovaniemi bezochten wij het huis van de kerstman, dit was het andere uiterste ten op zichte van de natuur. Een soort mini-Efteling met Santa Claus in de hoofdrol, wat een drama! Wel leuk was het merkteken van de poolcirkel die hier midden overheen gaat. Verder zagen wij dat we 1972 km vanaf Amsterdam zitten!

Tot slot hebben wij onze tent op een nette doorsnee camping geplaatst met uitzicht wederom op water, nu een rivier. Op enkele buien na hebben wij prachtig weer gehad vandaag.

Nog 3 etappes naar de Noordkaap. We hebben vandaag 361 km gereden.