Rondje Scandinavie, wat een kilometers

15 augustus 2017 - Hoenderloo, Nederland

Van Malmö nog even naar Hoenderloo.

Een flinke rit voor de boeg dus lekker op tijd op. De reis verliep vlekkeloos. Geen files of andere gekkigheid. Wel snelweg, snelweg, opbrekingen en snelweg. Zeker rond Hamburg en Bremen werd het wat druk maar bleef het rijden.

Rond 17.00 uur kwamen wij in Hoenderloo aan. Meteen maar even naar Appie Heyn om lekker te kunnen koken. Fijn ook weer Nederlands te spreken en thuis te komen.

De afgelopen dagen hebben wij weer eens een reis gemaakt die op de Bucket-list stond. Afstrepen dus.

Doel was Scandinavie rond te gaan met als hoogte punt de Noordkaap. dat is dus gelukt.

Nog even terug komend op de vraag in het eerste reisverhaal:"is een grote rondreis  met de auto net zo leuk als met de motoren"  hierop is het antwoord al snel NEE.

Neemt niet weg dat de auto wel een heel luxe vervoermiddel blijft in vergelijking met een motor. Maar het gevoel van werken en vrijheid mis je echt, zeker Eveline.

Ondanks dit was het een enorme belevenis. Via Zweden met de boot naar Finland was uniek. Finland, Zweden en Noorwegen waren geweldig qua natuur en rust. Dat had natuurlijk ook een keerzijde. Wij zijn er achter gekomen dat de mensen die er wonen toch anders zijn dan mensen in de zuidelijke landen. Ze zijn stil, wel vriendelijk trouwens als je tegen ze praat.

Verder viel ons op dat deze landen, in vergelijking met midden en zuid Europa, weinig toeristische hoogte punten bezaten. Komt ook bij dat de weinige hoogtepunten die er zijn lagen enorm ver van elkaar af.

Dit hield in dat wij de afgelopen weken een kleine 9000 kilometer hebben afgelegd. Bijna iedere dag in de auto. Deze laten wij dan ook de komende paar dagen maar even lekker staan.

Al met al was dit een enorme ervaring en fantastische reis  waar wij veel indrukken hebben opgedaan en we weer op kunnen teren. Op naar de volgende.

Nog even de kilometers van Malmö naar Hoenderloo, 921 km