Een reis om nooit te vergeten

17 augustus 2015 - Shetland Eilanden, Verenigd Koninkrijk

IJSLAND 2015

Rustig zittend op de boot, naar Denemarken, hebben we even de tijd om terug te denken aan deze vakantie.

Het begon allemaal een aantal maanden geleden. Het idee “iets” anders te doen op vakantie dan de vorige jaren.

Al snel kwam Eef met het voorstel “IJsland” op de proppen. Ja maar dan nog gekker, “Met de motor”.

Even hebben we dit idee laten zinken om kort daar achteraan, in mei 2015, de boot naar IJsland te boeken, voor twee personen en twee motoren. Periode 28 juli t/m 18 augustus 2015, exclusief  heen en terugtocht naar de boot in Hirtshals DK.

Om deze overtocht van 45 uur comfortabel te maken besloten wij zowel op de heen als de terugreis een hut voor twee personen bij te boeken. Ook alle maaltijden hebben wij vooraf gereserveerd.

Om de hoge kosten enigszins te drukken hebben wij de “aanbieding” van de Smyril line (bootmaatschappij) aangegrepen. Dit hield in dat de motoren gratis mee mochten. Voorwaarde was wel dat op de terugtocht uitgestapt diende te worden op de Faeröer eilanden. Daar drie dagen verblijven om vervolgens weer verder te varen naar Denemarken.

Op zich geen gek idee. Het scheelde enkele honderden euro’s en gaf ons de mogelijkheid de Faeröer eilanden te bekijken.

Om bij de boot te komen diende wij nog even 980 kilometer af te leggen door Duitsland en Denemarken. Daar deden wij twee keer twee dagen over met  overnachtingen in Duitsland.

Tijdens de voorbereiding van deze reis kregen wij het gevoel dat je IJsland niet alleen via de verharde weg, de 1, moest doen maar zeker dwars door het hoogland. Dat zou volgens boeken en reviews een overweldigend gevoel geven van het bezoek aan IJsland. Tevens namen wij voor om de overnachtingen in de tent te doen. Nieuwe winterslaapzak aangeschaft en tevens warme kleding. IJsland was volgens berichten een stuk frisser dan de rest van Europa. Gemiddeld 15 graden in de zomer maanden. Kamperen moest dus wel lukken.

Op 26 juli 2015 was het dan, na een behoorlijke voorbereiding, zo ver, het vertrek richting boot. Zonder problemen en in vlot tempo kwamen wij ruim op tijd de avond voor vertrek aan in de havenstad Hirtshals.

28 juli 2015 om 09.00 uur bij de boot om in te checken. Daar sta je dan een op een grote parkeerplaats opgesteld. Hier maak je de eerste uren dan ook kennis met de mensen die allemaal met dezelfde boot naar IJsland gaan. Een bonte stoet van Motoren, Landrovertjes en Campers. Opgewekte, licht gespannen, mensen die allemaal een avontuur tegemoet gaan. Veel van deze gezichten zie je dan ook inderdaad de komende twee weken terug op diverse plaatsen op IJsland.

De overtocht verliep zorgeloos. De hut was comfortabel, met douche en toilet en belangrijk, schoon. De maaltijden aan boord waren overvloedig en smaakvol.

Op 30 juli 2015 omstreeks 08.00 uur kwam voor het eerst IJsland in zicht. Behoorlijke bergen met sneeuw bovenop. Kort hierop voer het schip de Fjord in op weg naar de haven van Seydisfjördur. Het weer zat mee. Droog en helder. Wel behoorlijk fris. Iedereen stond op het voordek van het schip om te genieten van de omgeving en de uitzichten.

Eenmaal aan de steiger te hebben aangelegd stroomde de boot leeg. Een karavaan van voertuigen reed achter elkaar aan het dorp in en door op weg naar het onbekende.

Wat direct op viel was de koude. Op de thermometer van de motor was af te lezen dat het net boven de 10 graden was, maar voelde door de sterke wind, veel kouder aan.

De eerste route richting het oosten begon al geweldig. Stijl omhoog en boven langs de gletsjers.  Het verder verloop van de reis op zich is door ons , dag voor dag, verwoord in ons reis blog, http://jurryeneveline.reislogger.nl

De reis leverde ons een aantal geweldige hoogtepunten op.

·      IJsschotsen meer Jökulsárlón

·      Skaftafell (waterval)

·      Vliegtuigwrak (United States Navy Douglas Super DC-3, 1973)

·      De F 35,  Kjölur route door het hoogland

·      Geysir

·      Walvissen spotten in Husavik

·      De F 26, F 881 en F 821, de absolute top voor Off Road rijden.

Hierbij willen wij wel vermelden dat het Off Road rijden in IJsland zijn weerga niet kent. Wat een uitdaging, wat een onbewoonbare gebieden (zonder GSM bereik) en wat een vermoeiende dagen. Bovenal zijn deze dagen de hoogtepunten van de reis geweest. Natuurlijk speelde het goede weer hier een belangrijke rol in.

Wat een schitterende natuur en rust was hier.  Zo schoon en netjes was alles. Geen afval langs de weg, ondanks het feit dat er geen afvalbakken geplaatst staan. Vriendelijke, eerlijke en behulpzame bevolking.

Dieptepunten hebben we de gehele reis gelukkig niet meegemaakt.

In totaal hebben wij op IJsland 3 nachten gekampeerd met de tent. Kun je wel zeggen, zeer koude ervaring. In de nachten gaat de temperatuur snel terug lnaar zo’n 3 tot 5 graden. Dit beviel niet echt goed. De beslissing was dan ook snel genomen om de overige overnachtingen in guesthouses, hotels of Bed en Breakfast huizen te doen. Dit was dagelijks best behoorlijk zoeken op internet omdat het natuurlijk hoogseizoen was en wij niets van tevoren hadden geboekt. Toch is het ons gelukt om iedere nacht een geschikt onderkomen te vinden op de plaatsen waar wij gepland hadden te kamperen. Wel kun je stellen dat het prijsniveau behoorlijk hoog is. Bedden en kamers, soms gedateerd, soms modern, maar alle schoon en “Warm”. Ook deze overnachtingsplaatsen leverden ons leuke gespreken met bevolking en andere gasten op.

Als leukste komt uit de bus het guesthouse van “Martin” aan Thungelunding in Husavik. Een gezellig huis direct aan het water.

Als tweede, hier vlak achter, het moderne B&B bij Geysir van onze “Jo Thor”.

Na twee weken rond en dwars door IJsland arriveerden wij weer op 13 augustus 2015 in de haven van Seydisfjordur om de terug tocht aan te vangen met als tussenstop de Faeröer eilanden.

Gelukkig hadden wij op de Faeröer goed weer. Zoals de bevolking ons vertelde was dit echt een uitzondering. Meestal hangt er mist, valt de regen met bakken naar beneden en waait het stormachtig.

Mocht dit het geval zijn dan zouden de drie dagen erg lang duren en zouden wij zeker spijt hebben gehad om van de kortings aanbieding gebruik te maken.

Faeröer  eilanden leverde ons geen hoogtepunten, zoals IJsland op. Moet wel eerlijk gezegd worden dat ook hier de natuur geweldig is. Ook hier is de bevolking aardig en behulpzaam.

Opvallend tijdens de reis was dat criminaliteit op IJsland en Faeröer niet aanwezig zijn. Zo hoort de wereld dus eigenlijk te zijn. Spullen die je vergeet, liggen er gewoon nog, of worden je achterna gebracht. De bevolking noemt dit tegenover ons, “Wij zijn misschien naïef”.  Zo zagen wij het niet. Men is gewoon niet verpest zoals in de rest van Europa.

Eerlijk moeten wij wel vermelden dat het vertrek vanaf de Faeröer op de 16e augustus rond 23.30 uur iets eerder had gemogen.

Met weemoed aan de reis en een heerlijk gevoel weer naar huis. Zo reden wij de grote laadklep van de boot op. Een reis om nooit meer te vergeten.

Tijdens het schrijven van het reis blog was het prettig de reacties van de lezers te ontvangen. Op vragen hebben wij geen antwoord kunnen geven dus doen wij dat nog even kort hier:

·      IJsberen hebben wij niet aangetroffen op IJsland.                                                 Nog even nagevraagd maar NEE!, ze bestaan daar niet.

·      Kersen hebben ze hier wel maar een markt kennen ze niet.

·      De foto van het bruidje stond er echt op. Zij was het met de rode jurk op het vliegtuig.

·      Ja, wij zijn gesloopt na het off-road rijden maar hebben wel genoten.

·      Dit jaar gebruik gemaakt van communicatie middelen. Erg leuk om onderweg met elkaar te kunnen praten. Maar….niet teveel!

·      Het walvisvlees was smakelijk. Beetje raar, het ziet er uit en voelt  als rundvlees maar smaakt naar vis. Het was goed klaargemaakt.

·      Het tanken leverde geen problemen op. Wel veel benzine stations aangedaan voor de zekerheid. Alleen de laatste route waren de pompen dun bezaaid.

Wat een ervaringen hebben wij opgedaan en wat hebben we genoten ondanks de vermoeidheid die nu toeslaat. Maar, nu lekker relaxen op de boot.

Groetjes,

Jurry en Eveline

P.s. Na een voorspoedige terugreis zijn wij op 19 augustus 2015 omstreeks 16.00 uur weer thuis aangekomen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cor smit:
    17 augustus 2015
    We hebben met veel plezier jullie verhalen gevolgd. Was echt erg leuk elke dag. Dankjewel