Van Jokkmokk naar Vilhelmina en de dag erna naar Valadalen

11 augustus 2017 - Vålådalen, Zweden

de voorspelling van het weer was slecht. Hoewel de ochtend mooi begon betrok het al snel. Op de weg naar Vilhelmina staan geen hoogte punten te boek dus een rustige rit.  Al snel begon het te regenen. En niet zo'n beetje ook. Het kwam met bakken uit de lucht en het zicht werd behoorlijk minder.

Halverwege dan maar aan de koffie. Een leuk café, nou ja trein stationnetje gaf langs de weg aan lekkere koffie en taart te hebben. En ja dat klopte. Tevens bleek het café een museumpje te bezitten over het spoortje dat hier liep. Leuke oude foto's van het spoor hingen aan de muur. Na de koffie weer op weg. De route planner gaf een kortere route aan dus die maar doen dan.

Nee he, al snel werd het een grindweg die eindeloos de bossen in ging. Hopend dat we wel weer ergens zouden komen bleven wij het pijltje van de Garmin volgen. Regen en enorme blubber onder de wielen en geen mens meer te zien. Na lange tijd werden we weer verrast met asfalt. Gelukkig. Maar een kortere weg was het dus echt niet. Omdat het bij aankomst in Vilhelmina nog steeds stortregende hebben we daar maar weer een hotelletje genomen. Het "Lilla" hotel.  Een echte Vila kakelbont. Gezellig maar vol kleur. Hier hebben we het lekkerste avond eten gehad. Een buffet van diverse plaatselijke gerechten, heerlijk.

De volgende dag was weer droog. Voorspelling goed dus op naar een camping. Na een prachtige route reden we tot slot het dal naar Valadalen in. Hier overheerst de pracht van de natuur. Ook door het zonnetje dat ons hielp. Schitterende uitzichten, bossen en rivieren gingen aan ons voorbij. Ondertussen steeg de weg behoorlijk en kwam de sneeuw weer op onze hoogte. Dat beloofde een koude nacht te worden. Gelukkig reden de laatste 10 kilometer berg afwaarts. De camping in Valadalen was prachtig gelegen in de rust van de natuur. Heerlijk weer de tent opgezet en nog even genoten van de langstrekkende zon. Ondertussen wordt het hier weer een beetje donker s'nachts.

Gereden kilometers, Jokkmokk naar  Vilhelmina, 378 km.

Gereden kilometers, Vilhelmina naar Valadalen, 316 km.

1. Pa:
    14 augustus 2017
    Fantastische reis die jullie maken. Heel dom van mij is dat ik er nu per ongeluk achter kom hoe alle foto's te zien zijn die jullie gemaakt hebben. Die geven een mooie indruk van de streken die jullie bezocht hebben. De vakantie zal nu wel grotendeels gevorderd zijn. Nog een prettig restant gewenst.
    Gr. Ma en Pa