Van Juva naar Suomussalmi

2 augustus 2017 - Suomussalmi, Finland

Vandaag de hele dag regen voorspeld hierdoor hebben we besloten om 2 korte routes aan elkaar te sluiten om wat tijd te winnen voor het noorden. Eerst zijn wij van Juva naar Nurmes gereden waar wij de allergrootste blokhut van Europa hebben bekeken. Familie Bombin heeft hier gewoond met hun 22 kinderen aan de voorzijde en hun vee aan de achterzijde. In de grote blokhut is een gezellig restaurant, hier worden lokale specialiteiten uit Karelië geserveerd. Voor een redelijk bedrag krijg je hier in de karakteristieke blokhut een uitgebreid 3 gangendiner in buffetstijl en zelfgebrouwen drank (Hornbeer, zonder alcohol), voor €21,- per persoon. Na de hamburgers was dit een aangename verrassing.

Hierna reden wij verder door de provincie Karelië. Hier zie je duidelijk de Russische invloeden terug, zeker in de mensen die hier wonen. Karelië blijkt dan ook tot 1956 bij Rusland te hebben gehoord, daarna is het Fins geworden. De hele dag door reden we over bijna verlaten wegen richting het noorden. Gelukkig op 1 bui na is het de hele dag droog gebleven.

Rond 17 uur kwamen we op de camping aan, de receptie zag eruit als of het door de Russen na de oorlog is achtergelaten. Dit geldt tevens voor het oude in schort geklede vrouwtje wat ons vriendelijk in gebrekkig Engels te woord stond. Met een groots gebaar zei ze, als je een mooie plek ziet dan is het jou plek! Hierop hebben we mooi plekje aan de waterkant gekozen. Ondertussen merken we dat hier alleen maar Finnen staan, ook een keer leuk om geen Nederlanders tegen te komen.

Bij het bezoek aan het toiletgebouw zagen wij ook, zoals het vrouwtje vertelde, de uitgebreide keuken waar iedereen gebruik van kan maken. Je mag wel hopen dat een dame niet uitgebreid het toilet gaat bezetten . Ook de douche is een fenomeen op zich, het water wordt rechtstreeks uit het meer gepompt en ziet er niet zo helder uit. Maar goed, het is dan ook tot nu toe de goedkoopste camping die we gehad hebben, €19,-.

In de loop van de avond kwam de eigenaresse van de camping met haar hond en schoonmaakkar nog even het toilet een flinke poetsbeurt te geven, zie foto. Tot slot valt het ons op dat het nu 22.15 uur is en wij nog steeds in de zon zitten, het zal een lichte nacht blijven en nog steeds droog!

We hebben vandaag 486 km gereden.

1. Carla:
    3 augustus 2017
    En jullie reis aan het volgen