Dagje Noordkaap en omgeving

6 augustus 2017 - Noordkaap, Noorwegen

Vandaag staat in het teken van de Noordkaap. Bij het open ritsen van de tent zagen wij dat het een iets mistige ochtend was. Eerst op weg naar de Noordkaap, daar rij je tegen een tolhuisje aan waar we een dikke € 50,- moesten betalen om de auto te parkeren, gelukkig is dit ticket wel 24 uur geldig. Waarschijnlijk door het weer was het er nog niet druk, wij konden bij het monument, de wereldbol, alleen op de foto. Het was er koud en de koffietent was nog dicht. Dus: inpakken en wegwezen en later terugkomen.

Wij zijn op weg gegaan naar Gjesvaer, een klein autentiek vissersdorpje aan de Barentszee. Schattig maar een totaal leeg dorpje waar naast de autenthieke huisjes niets te doen was. Nu eerst maar eens lunchen, we kwamen terecht bij de enige open tent van de omgeving in Skarvag, dit restaurantje bleek gerund te worden door Belgen. hier hebben we Artis tapas gegeten, ( zie foto, van links naar rechts, viskoekje, rendiervlees, elandvlees, walvis, kingskrab en gerookte zalm, in de schaaltjes zure haring, aioli en nep kaviaar) Op de walvis na was het lekker!

Ondertussen werd het weer beter en gingen we nogmaals op wat naar de Noordkaap. Nu was het druk maar de koffietent was open en binnen de grotten bezichtigd en de film gekeken over het leven op de Noordkaap en na het kopen van de souvenirs zijn we weer vertrokken.

Als afsluiter gingen wij het veelbelovende hoogtepunt van de Noordkaapregio eten namelijk " Kings Crab". Op tafel werd een glazen schaal met, 8 grote rode poten, neergezet, een paar stukjes brood en een grote schaar. Door ons twijfelend kijken naar de poten vroeg het meisje weet u hoe het moet of zal ik het voordoen. Met de schaar knipte zij de poot aan stukken en open en toonde ons het krabvlees, dat konden wij ook! Tot ons schrik bleek bij het vastpakken van een poot de vorst er net af  te zijn, op onze vraag moet dit nog gekookt worden antwoorde zij, dit eten wij altijd koud! Het smaakte prima!

Terug in de tent gingen wij vroeg naar bed omdat de wind het erg koud maakte.