IJsschotsenmeer

31 juli 2015 - Skaftafell, IJsland

Na het openen van de gordijnen vielen de zonnestralen de kamer binnen. De strak blauwe lucht gaf een enorm uitzicht over het water en de bergen. Bij de koffie serveerde de gastvrouw zelfgebakken IJslandse pannenkoeken met een siroop van IJslandse dennenbomen, dat moet kostbare siroop zijn want er zijn bijna geen bomen op IJsland.

Na een heerlijke rit van 100 km bereikte wij het meer van Jokulsarlon met de ijsschotsen. Het uitzicht over het meer was echt betoverend. Brokken ijs die van de gletsjer afvielen en in het meer belandde gaven een spectaculair beeld.

Enige tijd later vervolgde wij onze weg richting Skaftafell. Gezien het mooie weer en de hoge temperatuur van 13,5 graad besloten wij deze nacht op de camping van Skaftafell te gaan kamperen. Een mooie groene camping waar toen we aankwamen enkele kleine tentjes stonden maar die al snel behoorlijk vol kwam te staan. Probleem hier is echter wel dat er voor de hele camping 1 heren en 1 dames douche beschikbaar is. Dat wordt dringen 's ochtends.

Nadat de zon achter de berg verdween zakte de temperatuur al snel naar 9 graden. Hierdoor waren we wel genoodzaakt om de avond door te brengen in de gemeenschappelijke eetruimte van de camping. Een zaaltje met zo'n 50 stoelen rond tafels waar iedereen stond te koken. Na het eten vetrokken wij richting tent en doken onder een dikke deken, met veel kleren aan!

Vandaag hebben wij 224,1 km gereden.

1. Ma:
    2 augustus 2015
    Dit zijn prachtige beelden.