Van Sint-petersburg naar Moskou

19 juli 2018 - Moskou, Rusland

Vanmorgen vroeg op om de trein van Sint-petersburg naar Moskou te nemen. We gaan met de hoge snelheidslijn die ons in een dikke 4 uur naar Moskou brengt. Ruim op tijd waren we op het station aanwezig. Maar goed ook, voordat je het station betreed gaat alles door een scan, alsof je gaat vliegen. Eenmaal binnen kwam de volgende verassing, welk perron? De treintickets waren in het Russisch schrift opgesteld. Gelukkig hielp een stug uitziende man in uniform ons. Perron 4 coupe 6 en de stoelen 23 en 24.Tot zover alles goed, maar op onze stoelen zat een heel lief Chinees gezinnetje die graag wilden blijven zitten.

Tot onze verassing kwam een Russische jongen en stelde zijn plaats beschikbaar voor ons. Dus een soort driehoeksruil dan maar. Gelukkig niet bij het chinese gezinnetje waar vader en zoon 4 uur lang om het hardst snurken.

Uit het raam starend kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het gebied tussen de 2 steden verschrikkelijk arm was. Oude vervallen huisjes en fabrieken die al jaren geen dienst meer deden. De natuur leek sprekend op Finland en was soms erg mooi.

Aangekomen in Moskou stond een mannetje met bordje met onze naam al op te wachten. Hij waarschuwde ons dat het wel erg druk was. Maar zó druk hadden wij het niet verwacht, alsof de Arena leeggelopen was na de Toppers.

In de taxi onderweg naar het centrum vertelde de chauffeur dat Moskou 5 miljoen auto's heeft. Wij dachten dat deze ook allemaal tussen het station en het hotel stonden. De man vloog van baan naar baan en zette ons een half uur later keurig voor het hotel "Budapest" af. Een statig luxe hotel met klassieke charme.

Nadat we de tassen hebben neergezet toch maar even richting rode plein. Wat een tegenvaller. Alles in dranghekken en op slot. Veel militair vertoon en parades. Maar daar kwamen wij niet voor. Tot overmaat van ramp begon het te regenen en later goed ook!. Morgen dan maar weer opnieuw. Rondleiding Kremlin maar waarschijnlijk wel met af en toe een fikse bui.

1. Clarine:
    21 juli 2018
    Jammer van die regen, kun je je in Nederland op dit moment niks bij voorstellen!
    Jullie zitten wel echt in een heel andere wereld als ik zo de foto's zie en de verslagen lees.
    Leuk om te zien en te lezen, proef je hier ook een beetje de sfeer van het land.