Een dagje Moskou

20 juli 2018 - Moskou, Rusland

Vanmorgen om klokslag 10.00 uur stond onze gids Anna, ik de ha van het hotel te wachten. Deze morgen stond ik het teken van de Kremlin-tour.

Met de gids naar de metro, Een imposant gebouw waar oude metrostellen doorheen jakkeren.

Gelukkig had Anna al kaartjes dus konden wij direct aansluiten in de rij voor de bewaakte toegang. Nu al stonden er heel veel mensen te wachten.  En ja hoor, ook nog een enorme regenbui. Als donderslag bij heldere hemel was de rij 1 groot lint van paraplu's geworden.

Na zo'n 15 minuten stonden wij uiteindelijk in het Kremlin. Het donderde van de regen ondertussen. Anna ging onverminderd door en vertelde de geschiedenis tot het heden. Ook de slag van Napoleon wam aan bod. Hij had in alle haast bij zijn nederlaag diverse kanonnen achtergelaten die hier als trofeeën stonden.

Binnen de muren van het Kremlin leek het op een hele stad. Overheidsgebouwen, prachtige kerken en pleinen en ook de ambstwoning van Poetin ontbrak niet.

Van Anna moesten wij echt bij een uniek stukje Russische historie staan. Een klok die het nooit gedaan heeft en gebarsten was door een uitslaande brand. Jaja, echt uniek. Maar Anna bleef aandringen dus vooruit dan maar.

Na het fotomomentje op weg naar de ultieme kerk. Ja hoor, weer een rij, ik denk als wij in Beijing aankomen er geen chinees meer is. Een lange rij chinezen was ons al weer voor.Eenmaal binnen vloog een harige Russin mij om de nek en riep grimming "No pictures" Maar haha, ik had er al 2 gemaakt.

Vervolgens het Kremlin verlaten en op weg naar het Rode Plein. Daar werd achter ons een deur gesloten en riep een politieman in een auto waarschijnlijk dat iedereen het plein moest verlaten. Maar ja, wij spreken geen Russisch. Op naar de lunch dachten wij om rechts op het Rode Plein op een schitterend terras te gaan zitten. Deze is gelegen aan het duurste winkelcentrum van Moskou, Gum. Eenmaal daar zittend zagen wij het plein leeglopen, al dan niet geholpen door een troep politiemensen. Wij zaten heerlijk aan de lunch met een gratis show. Het leger ging parades oefenen, wat een feest! Niks van al dat georganiseerde gedoe, gewoon dezelfde uniform types als in Nederland. Lachend en vrolijk, oh en ook af en toe wat marcheren. Waar was dar stijve geoliede Russische leger nu? Wel leuk om te zien (zie video's) ook met jazz en zang. Na dit spektakel op weg naar de Sint Basiliuskerk.

Dit is een prachtig kerk, zou prima staan in de Efteling maar de entree was een kapitaal. Dus na alle kerken die we al gezien hebben, deze alleen maar aan de buitenkant bekeken. Ik denk, als je 1 kerk hebt gezien dan heb je ze allemaal al wel gezien. Het uitzicht vanuit de tuin was enorm, zeker op de Stalin wolkenkrabber.

Om 17.00 uur werden wij vervolgens, bij het Bolstoj Theater, opgepikt door een jonge man voor de "Communistische walking tour". De jonge man nam ons mee langs oude gebouwen, vol overgave vertelde hij over de tijd van Lenin tot nu. Hij wist ons wel te boeien! En ja, hoor, gelukkig slapen ze niet alleen in Amsterdam op straat maar in Rusland ook. Het KGB gebouw wat nu dienst doet als politiebureau staat statig aan de hoofdstraat. Tot slot nog de uitleg over Puskin en de eerste McDonalds waarna de jonge man afscheid van ons nam.

Het was een heerlijke dag die alleen vanmorgen een bui regen had maar verder droog met af en toe zon.

Morgen met een oud busje de Sovjet tour.

The end.

1. Eveline:
    21 juli 2018
    Ha Jur, als wij naar Beijing gaan dan zijn al die Chinezen weer thuis 😜 Tot morgen!