Sint-petersburg, de Hermitage

17 juli 2018 - Sint-Petersburg, Rusland

Vanmorgen lekker ontbeten op de daktuin van het hotel. Er was veel keuze van zoute haring tot blini.

Na het ontbijt op weg naar de hop on hop off bus die ons door het oude centrum van Sint-petersburg bracht. Via prachtige gebouwen naar de Hermitage waar het al druk werd.

Binnen de poort stond al een flinke rij die zo'n uurtje duurde. Binnen namen wij een gids die ons de gehele Hermitage rondleidde. We waren met een groepje van 7. Het was prachtig, de ene mooie kamer na de andere. Maar wat was het druk! Wij hoorden van onze gids dat er op deze zomerdagen zo'n 20.000 bezoekers per dag komen.

Maar het was zeer bijzonder, wat een pracht en praal. Na een dikke 2 uur was de tour voorbij en waren wij er ook wel klaar mee. Buiten was de rij om naar binnen te komen gegroeid naar wel 6x zo lang als toen wij er stonden. Dus vandaar dat het drukker werd.

Eenmaal buiten hebben we op de hoek een biertje gedronken en een hotdog gegeten. Echt Russisch, haha. Na een lange rondwandeling nog even vieren dat we in Sint-petersburg zijn met een flesje bubbels uit Italië en een kaas-worstplankje uit Frankrijk.

Russen hebben het goed voor elkaar.

Ons avondeten deden wij bij de "Kind al" een authentiek Georgisch restaurant aan de rivier de Neva. De bouf stroganoff was een beetje vreemd van smaak maar toch heerlijk.

Via de kade van de Neva, retour naar ons hotel waar onze voeten nu rust krijgen.