Sovjet tour door Moskou

21 juli 2018 - Moskva, Rusland

Het is ondertussen zaterdag. En dat is de dag voor de Sovjet Tour.

De gids had met zijn busje afgesproken op het Rode plein. Hij zou daar staan met een rood A-4tje in zijn hand.

Jaja, op zaterdag, rode plein, dat moest een makkie zijn hem te vinden. Tuurlijk niet.

Op het moment dat wij vroeg bij het Rode plein aankwamen was dit natuurlijk weer afgesloten, zoals dat in Rusland behoord. Ook vandaag werd er weer een ceremonie van het leger gehouden. De straten rond het plein stonden bom vol Russen en Chinezen. Allemaal met wel iets roods in de hand. Nou tussen de Chinezen kon de gids niet zitten dus twee derde viel af. Maar tussen de overgebleven Russen konden wij nooit de gids vinden. Marlies die de tour besproken had ging nu toch maar bellen.

Ook de gids was verrast door de enorme drukte en verzocht ons naar de brug te

komen. Enkele minuten later stond daar een jongen man met een rood papiertje te zwaaien. Onze gids. Omdat er geen parkeerplaats meer was moest zijn maat, de chauffeur, aan komen vliegen.

Een legergroen Sovjet busje stopte. Wij er snel in en weg richting de buitenkant van Moskou waar de vernieuwing nog niet overal was toegeslagen.

Wij op weg met een Russische advocaat als chauffeur en een Franse jongen gelukzoeker als gids, die na  zijn studie in Tilburg, had besloten om in Moskou te gaan wonen en werken.

De jongen praatte honderduit over het Sovjet tijdperk en leidde ons van het ene gebouw naar het andere standbeeld. Leuk en interessant om dit ook te zien en mee te maken.

Ook nog even een blik op de nieuwe wereld van Moskou waar enorme bedrijfsgebouwen de grond uit gestampt waren. Hier was niets Sovjet meer aan.

Wandelend door parkjes en over bruggen kregen wij een mooi beeld van de communistische tijd (1917-1991).

Tot slot werden bij het voor Russen bekende restaurant Puskin afgezet om wat te gaan eten. De deur werd geopend door een soort lakei en in de hal werden wij ontvangen door dames in klederdracht.

Een stap in dit restaurant was een stap terug in de tijd .

De maaltijden bestonden uit Russisch traditionele gerechten. Dus wij namen een borsjh met eend en een vis pastei. Keurig uitgeserveerd door de ober. Geweldige maaltijd maar veel te veel.

Einde van de middag toch nog maar even naar het Moskou historisch museum geweest. Jammer maar dat ging na alle voorgaande musea helemaal nergens over . Wel een mooi uitzicht op het rode plein en de Rolls-Royce Royle van LENIN, de communist.

Moe maar voldaan retour hotel. Morgen vroeg naar het graf van Lenin. Altijd fijn om de dag mee te beginnen.