Op weg naar de bewoonde wereld

9 augustus 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vandaag gaat de rit dwars door de natuur richting bewoonde wereld. Prem waarschuwde ons bij het ontbijt dat het een hobbelige en slechte weg ging worden over vele kilometers.

Na het vertrek bij het kamp reden we, langs de klooster ruïne, de groene wereld in. Prem had niet gelogen. De zandwegen waren enorm slecht. Al hobbelend en stotend gingen de kilometers langzaam voorbij.

Langs de route zagen we veel roofvogels die de wegrennende muizen probeerden te vangen. Geweldige vogels zoals de Mongoolse Arend kwamen vlak langs ons voorbij.

Ook kraanvogels zaten her en der rond de kleine waterplassen. Al met al een mooi schouwspel. Na uren door het land te hebben gereden arriveerden wij in de middag ik een grotere plaats Karakorum. Deze stad is sinds de 13e eeuw de hoofdstad van het Mongoolse rijk geweest. Gecreeerd door de grote Chinggis Khan.

De stad stond tevens in het teken van het grootste Boedistische klooster, het Mappie Kirsten klooster. Ook dit klooster, met 100 tempels en ongeveer 1000 lama’s, is ten prooi gevallen van de Sovjets, die op een paar gebouwen alles met de grond gelijk hebben gemaakt in 1937.

Ondertussen is men weer druk bezig het klooster op te bouwen. Alleen hadden ze een aantal jaar ervoor een electra centrale pal tegen de Kloosterburen gebouwd. Echt authentiek zal het er dus nooit meer uit gaan zien.

Buiten de restanten van het grote klooster is recent een nieuwe geloofstoren gecreëerd. Deze lag op een berg recht tegenover ons Ger kamp.

Dit Ger kamp was een ECO kamp vond de eigenaar. Het enige dat Eco was was het feit dat er amper electra en water in de toilet zat. Ook had hij zo’n 10 zonnebloemen geplant. Verder zag het er geweldig uit maar kropen er in de ochtend mieren en spinnen uit onze bedden. Ook de bedden waren weer Mongools hard. Heel Eco dus.

In de avond hebben wij de geloofsverbreiding beklommen. Dit gaf een mooi uitzicht over de stad Karakorum en ook zeker over de rivier die om de berg heen liep.

Nu ging de laatste overnachting in een Ger aanvangen. Ook wel weer lekker om het vooruitzicht te hebben morgen in het luxe J-hotel te overnachten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Clarine:
    15 augustus 2018
    Mooi die natuur en die wilde dieren alleen jammer dat je ze ook in je bed tegenkomt ....
    Geniet van de luxere hotelovernachting in de bewoonde wereld!