Van Rovaniemi naar Ivalo

4 augustus 2017 - Ivalo, Finland

De ochtend trakteerde ons al vroeg op een strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Fijn om even rustig koffie te drinken. Hierna vertrokken wij naar Ivalo, het wegennet van Finland is echter zo beperkt, zeker in het noorden, dat wij maar 1 weg konden nemen van 285 km lang. Deze weg slingerde echter wel door het prachtige landschap van Lapland. Onderweg kwamen wij geregeld souvenierswinkels tegen wat er ons aan deed denken dat dit zeker voor toeristen de enige begaanbare weg is.

Hoe meer wij naar het noorden reden hoe grilliger de omgeving werd, zielige dennenbomen, moerassen en kleine berkjes werden het toneel. Ook kwamen langzaam de bergen tevoorschijn, een prachtig schouwspel van berg en dal. Hier kwamen onze vrienden de rendieren weer massaal uit de bossen te voorschijn.

Aangekomen in Ivalo, wat dicht bij de Russische grens ligt troffen wij wederom een camping met bijzondere gasten. Aan het einde van de middag hoorde wij een eindje van ons vandaan, vreemde muziek van een bejaard Russisch echtpaar,  Zij hadden voor hun trekkershut een keurige middenklasse auto waar alle deuren open waren, waar de muziek uit galmde.

Even verderop de camping kwam een koel-vrachtwagen aan die bleek te dienen als camper, zonder ramen of deuren doken hier middels een trappetje 2 oudjes in om het bed op te maken. Tot slot zagen wij bij het toilethok, met sauna, opeens 2 grote blote mannen zitten op een houten bankje. Zij zaten daar alsof het de normaalste zaak van de wereld is om bij 10 graden in je nakie buiten te zitten.

Het weer was vandaag, droog, bewolkt en af en toe zon, wel wordt het steeds kouder. Nog 2 etappes naar de Noordkaap, vandaag hebben wij 285 km gereden.