Graf van Lenin.

22 juli 2018 - Moskva, Rusland

10.00 uur gaat het bezoek aan de graftombe van Lenin, op het rode plein, op voor het publiek. Op aanraden van de Russen stonden wij al om 09.30uur bij het dichte hek van het rode plein. En jawel de eerste rij was al weer gevormd. Voordeel vanmorgen was dat dit geen geld koste. Alleen respect aan de gebalsemde Lenin.

Rond 10.30 uur kregen we de kans ons richting graftombe te gaan. Maar eerst langs die stenen koppen waarvan Rusland vind dat wij die moeten zien en hopelijk eren.

De tombe op zich was een donker marmer gevaarte. Binnen werd ons sissend door bewakers duidelijk gemaakt dat de handen uit de zakken en mond dicht. In een langzame stoet liepen de toeristen richting een verlichte Lenin die er voor de tijd best wel goed uit zag. Helaas was fotograferen absoluut verboden.

Na een half uurtje stonden wij weer buiten. Wat een eer om naar een gebalsemd lijk te mogen kijken. Buiten vervolgde de rij langs nog een aantal helden van Rusland die uit steen waren vereeuwigd. Waaronder ook Yuri Gagarin de astronaut.

Na een forse wandeling door het centrum van Moskou kwamen wij bij het volgende hoogte punt. “De eerste Mac Donalds” in Rusland. Waar tijdens de opening , 31 januari1990, de eerste dag 50.000 Russen een hamburger kwamen eten. Nou dat moesten wij dus ook maar even doen. Binnen troffen wij een geheel moderne Mac aan. Buiten een oud gebouw.

Na de burger op weg naar het Museum voor hedendaagse kunst. Een geweldig gebouw. Binnen troffen wij eigenlijk het Sovjet tijdperk aan tot en met het nu. Een mooi beeld hoe de Russen nog niet zo lang geleden leefden tot het moderne nu. Hier is echt een tijdmachine aan te pas gekomen.

Na het museum voelden onze voeten ondertussen aan als klompen vlees en werd het tijd om naar de kroeg te gaan bij het hotel en ons op te maken voor de ontvangst van Eveline die al enige uren in de lucht zat op weg naar Moskou.

Om 19.30 uur kwam Eveline vermoeid van de reis aan.  Dus lekker eten en onderuit met de benen omhoog.

Morgen een drukke dag. Bezoek aan de Stalin Bunker (bunker 42) en een paar uur durende boottocht op de Moskou rivier.