Eerste kennismaking Beijing

14 augustus 2018 - Peking, China

De eerste kennismaking met Beijing buiten het hotel was de enorme warmte en luchtvochtigheid. De lens van de camera besloeg direct. Dat terwijl het pas een uur of negen was en mooi weer.

Op weg naar de verboden stad en het plein van de hemelse vrede dat vlak bij ons in de buurt was.

Vrolijk wandelend door oude straatjes liepen we mee in de stroom van mensen. Wat een drukte op dit tijdstip al. Wij hadden nog niet door dat het in China ook kindervakantie was en dat enorm veel Chinese gezinnen vanuit heel China hun kinderen de cultuur in en rond Beijing wilden bijbrengen.

Om het plein te betreden moesten wij door diverse security posten. Duizenden wachtenden voor ons door nauwe hete tunneltjes voetje voor voetje richting plein. Na uren zo te hebben rondgeschoven tussen dranghekken en klevende Chinezen gaven wij het op. Dit ging hem vandaag niet worden. Dan maar het paleis en de verboden stad. Daar zijn kaartjes verplicht die al weken geleden voor onze dagen waren uitverkocht. Shit, ging hem dus ook niet worden.

Ondertussen was het een uur of twee en hebben wij alleen maar tussen hordesmensen in geschuifeld. En dan wetend dat er nog zo veel Chinezen in de rest van de wereld rondlopen. Onvoorstelbaar.

Dan maar iets anders, shoppen!!

Dat verliep veel beter. Wel druk maar echt leuk. In een drukke winkelstraat zagen wij plots een, jawel: MacDonalds. Cola en Big Mac tijd.

Wij hadden al gemerkt dat wij als blanke Europeaan steeds bekeken werden door veel Chinezen . In Mac Donalds was dit nog mooier. Kinderen en vrouwen wilden met Eveline op de foto om thuis te kunnen laten zien dat zij een Europeaan hadden ontmoet. Nou dan moest ik daar ook meer een plaatje van maken. Wel grappig om eens een echte minderheid te zijn.

De avond sloten wij af met eindelijk weer eens een heerlijke maaltijd bij een restaurantje Peking Duck genaamd. Vandaag geen Peking eend maar drie heerlijke vleesgerechten voor weinig geld. Lekker om weer eens wat fijns gegeten te hebben.

Morgen vroeg op weg naar de Chinese Muur.